tirsdag, december 12, 2006

Konservativ borgmester vil i Folketinget - og så alligevel ikke

Københavns sundhedsborgmester Mogens Lønborg (K) erklærer nu, at han vil fortsætte på sin post samtidig med, at han håber på, at blive valgt ind i Folketinget ved næste valg.

Men sundhedsborgmesteren ønsker til gengæld ikke at fortsætte i Folketinget, hvis han derefter skulle blive genvalgt som borgmester ved næste kommunalvalg. Dermed kan Mogens Lønborgs landspolitiske karriere blive meget kort. For det kommende folketingsvalg skal senest udskrives i februar 2009, som er bare otte måneder før det næste kommunalvalg.

- Jeg mener godt jeg kan klare begge dele. Men kun i en kortere periode. Men hvis jeg bliver genvalgt som borgmester, ønsker jeg ikke at fortsætte som folketingsmedlem. Det vil være for hårdt for mit familieliv, siger Mogens Lønborg. Sundhedsborgmesteren har tidligere udtalt, at det var »useriøst«, hvis man både besad posten som borgmester og folketingskandidat. Det mener han dog ikke mere.

- Når jeg tænker mig om, må jeg må nok erkende, at jeg har været lidt for hurtig. Det har jeg ikke belæg for at sige. Eksempelvis synes jeg, at Søren Pind har klaret det glimrende, selvom han både var borgmester i København og medlem af Folketinget, siger Mogens Lønborg.

Det ville nok virke mere troværdigt hvis Mogens Lønborg satsede på enten det ene eller det andet, i stedet for at spille på to heste. Men nu er der ikke den store risiko for at Lønborg kommer i en situation hvor han skal vælge mellem Christiansborg og Københavns Rådhus. Det kræver nemlig en markant konservativ fremgang før borgerrepræsentationens konge af taxakørsel kommer i Tinget.

Kilde: Berlingske

Ingen kommentarer: