mandag, december 11, 2006

K: Mindre offentlig omklamring

Der skal sæt­tes en stop­per for det of­fent­li­ges lyst til at løse folks pri­va­te pro­ble­mer. Det me­ner De Kon­ser­va­ti­ve, som er klar til at kig­ge kri­tisk på, hvor langt det of­fent­li­ge skal ind i folks hjem.

"Vi vil som par­ti være bed­re til at gå alle lov­for­slag igen­nem med hen­blik på at fjer­ne de ting, der be­væ­ger sig ind på folks pri­vat­liv" si­ger jus­tits­mi­nis­ter Lene Es­per­sen til NORDJYSKE Stiftstidende og Fyens Stiftstidende.

Hun me­ner, at dan­sker­ne ri­si­ke­rer at mis­te den sid­ste rest af selv­stæn­dig­hed, hvis ikke ud­vik­lin­gen ven­des.

"Det er utro­ligt skræm­men­de, og vi skal vel til­ba­ge til kul­tur­re­vo­lu­tio­nen, for at se ek­semp­ler på, at sta­ten på den måde dik­te­rer, hvor­dan vi le­ver vo­res liv. For­di nog­le har be­hov for hjælp - be­hø­ver ikke at lov­gi­ve om hjælp til alle" si­ger Lene Es­per­sen og pe­ger på lo­ven om les­bis­kes ret til kun­stig be­frugt­ning som et af de slem­me ek­semp­ler.

Selvom Lene Es­per­sen nu slår på det per­son­li­ge an­svar, så ind­røm­mer hun blankt, at pro­ble­met ikke er ble­vet min­dre de se­nes­te fem år.

"Jeg er enig i, at det er ble­vet vær­re. Der­for skal vi være mere tro mod ide­en med vel­færds­sam­fun­det, nem­lig at vi skal hjæl­pe de sva­ge og ikke blan­de os i, hvor­dan vel­fun­ge­ren­de men­ne­sker le­ver de­res liv. Jeg har ikke brug for vej­led­ning til at op­dra­ge mine børn, og hvis jeg har, så rin­ger jeg til min mor," si­ger Lene Es­per­sen til de to aviser.

Det er sjovt at det lige er Lene Espersen der er ude med den slags klassisk konservative politik, hun har om nogen stået for at gribe ind i folks privatsfære de sidste fem år med øget overvågning og indgreb i borgerrettigheder med henvisning til den offentlige orden.

Kilde: Berlingske Tidende

Ingen kommentarer: