tirsdag, januar 30, 2007

Khader vil stoppe DR-film

Det er ikke kun regeringen, der er utilfreds med Danmarks Radio. Den radikale toppolitiker, Naser Khader, har set sig sur på en kommende dokumentarfilm på DR1 om Khader og imam Ahmed Akkari, og nu forsøger han at stoppe filmen.

Han truer med et fogedforbud, hvis DR ikke lystrer. Det skriver gratisavisen 24timer.

Filmen er programsat til 7. februar og blev optaget for et år siden, mens Muhammed-krisen rasede - en periode, som gjorde Khader til landets mest populære politiker, mens Akkari af mange blev gjort ansvarlig for de brændende danske flag og ambassader ude i verden.

Undervejs optog et fransk tv-hold med skjult kamera en udtalelse fra Ahmed Akkari, der kunne opfattes som en direkte trussel mod Naser Khader.

Nu nægter Khader at dele hovedrolle i filmen med Akkari. Han siger, at han havde en klar aftale med produktionsselskabet Bastard Film om, at han skulle indgå i en film om krisen sammen med en række centrale aktører. Eksempelvis udenrigsminister Per Stig Møller og Jyllands-Postens redaktører Carsten Juste og Flemming Rose.

I stedet har Bastard lavet et dobbeltportræt.

»Det ville jeg aldrig have sagt ja til. Jeg synes ikke, Akkari og imamerne skal have mere taletid. Det afgørende er, at jeg ikke vil bruges til at gøre ham interessant. Det er en mand, der har truet med at bombesprænge mig, og som i en periode har ødelagt mit liv. Han er medskyldig i, at over 120 mennesker rundt om i verden er døde under Muhammedsagen«, siger Naser Khader, som føler sig ført bag lyset af Bastard Film.

I sidste uge holdt han to møder med Danmarks Radio og et par advokater, uden at parterne blev enige. Og i går besluttede DR at sende filmen på trods af Khaders utilfredshed.

DR1-chef Ulla Pors Nielsen vil ikke kommentere Khaders kritik. Men hun holder fast i, at filmen bliver sendt som planlagt.

Filmens anden hovedperson, Ahmed Akkari deler ikke Khaders utilfredshed.

»Egentlig er jeg overrasket. Jeg håber da, jeg får den at se. Men for mig betyder det ikke det store. Det er bare en blandt tusinde film«.

Naser Khader skal måske til at lære, at man som politiker bør indgå aftaler på skrift, inden man går i gang med sådanne projekter. Men Khader var måske for optaget af at se sig selv på så mange avisforsider og i så mange TV-programmer, at han bare regnede med, at alle ville synes, at et 3-timers program med og om ham da ville være vildt interessant for alle danskere at se. At koble netop Khader og Akari - de to mest centrale personer i krisen - i et dokumentarprogram om krisen forekommer både logisk og rigtigt - set ud fra en journalistisk synsvinkel. At Khader så helst så, at det hele kun handlede om ham - det kan man vel ikke rigtig tage seriøst.

Kilde: Politiken.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Helt enig!
Manden er en selvoptaget nar.

Anonym sagde ...

Hvis Khader er en selvoptaget nar... hvad er så Akkari?

Fra mit synspunkt ønsker jeg ikke at legitimere Akkari og sidestille ham med en folkevalgt politiker. Og hermed er jeg enig med Khader. Hans bevæggrund er :

"Jeg synes ikke, Akkari og imamerne skal have mere taletid. Det afgørende er, at jeg ikke vil bruges til at gøre ham interessant. Det er en mand, der har truet med at bombesprænge mig, og som i en periode har ødelagt mit liv. Han er medskyldig i, at over 120 mennesker rundt om i verden er døde under Muhammedsagen"

Det er umiddelbart plausibelt, når vi kender Khaders situation med bodygards etc.

Hvis han nu var så medieliderlig ("måske for optaget af at se sig selv på så mange avisforsider og i så mange TV-programmer"), som påstået,så ville han vel gerne have en film, hvori han endda spiller en hovedrolle!!!

DanskPols gisninger om Khaders bevæggrunde er da interessante... men det er jo kun gætterier. (Imponerende som mange ved hvad andres bevæggrunde er.)

Det er tydeligt hvad Danskpols holdning til Khader er. Fred med det, men der er ingen grund til at lægge ham holdninger i munden, der ikke er belæg for.

Eks.:
at han bare regnede med, at alle ville synes, at et 3-timers program med og om ham da ville være vildt interessant for alle danskere at se.
hvor har du det fra?

At koble netop Khader og Akari - de to mest centrale personer i krisen - i et dokumentarprogram om krisen forekommer både logisk og rigtigt - set ud fra en journalistisk synsvinkel.
Khader og Akkari er ikke de 2 mest centrale personer.... men de er naturligvis blandt centrale, som må inkludere Juste, Rose, Elleman, Fogh, Laban etc.

At Khader så helst så, at det hele kun handlede om ham - det kan man vel ikke rigtig tage seriøst.
Hvor siger han det?