torsdag, januar 11, 2007

Socialdemokraterne i Esbjerg Omegn skal finde første folketingskandidat

Medlemmerne af Socialdemokratiet i den nye Esbjerg Omegns Kreds skal for første gang vælge en folketingskandidat i den nye kreds. Valget bliver efter alt sandsynlighed mellem et ungt byrådsmedlem fra Esbjerg og et noget ældre medlem af regionsrådet i Syddanmark.

Den unge kandidat er Anders Kronborg, nyuddannet skolelærer fra Ribe Statsseminarium, der er 24 år gammel og ved sidste kommunalvalg blev valgt til byrådet i Esbjerg med ganske imponerende 1255 stemmer.

Med al sandsynlighed får en Anders Kronborg (billedet) en modkandidat i regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen, 57. Karsten Uno Petersen var igennem 12 år viceborgmester i Ribe Amtsråd og var i sidste periode formand for sundhedsudvalget.

Anders Kronborg er født og opvokset i området omkring Esbjerg og fortæller til Dansk Politik at han ser positivt på mulighederne for at blive valgt, og lægger blandt andet vægt på at han vil være en af få unge socialdemokratiske kandidater i Sydjyllands Storkreds,

- Jeg var den Socialdemokratiske kandidat under 30, bortset fra Jakob Thune, der var borgmesterkandidat i Greve Kommune, der fik det bedste personlige stemmetal ved kommunalvalget i Danmark, jeg har været opstillet til Europaparlamentet og siddet i partiets hovedbestyrelse, så der er mange der kender mig og ved, at jeg vil være en aktiv kandidat, siger han til Dansk Politik.

En af de lokale partiforeningsformænd der støtter Anders Kronborg ser positivt på udsigten til at få en ung kandidat.

- Min erfaring siger mig, at unge kandidater ikke hænger på træerne. Derfor skal vi være meget taknemmelige for, at vi har et så stærkt og talentfuldt kandidatemne som Anders Kronborg. Jeg håber ikke at vi forpasser denne enestående chance for, at vælge en kandidat som har alt det som vi ofte efterlyser, siger partiforeningsformanden Henning Kristensen fra Skads/Andrup/Tjæreborg-afdelingen af partiet.

Esbjerg Omegns Kreds dækker en masser små byer i udkanten af den nye Esbjerg Kommune, steder som Ribe, Bramming, Tjæreborg og Grestedbro hvor vælgerne har en kraftig tendens til stemme på partiet Venstre.

- Jeg vil knokle, stemme dørklokker og tale med folk i de små bysamfund, så de lærer mig at kende, så kan kredsen også godt give valg til en socialdemokrat, siger Anders Kronborg optimistisk om sit kandidatur.

Ingen kommentarer: