tirsdag, januar 09, 2007

K-borgmester truer medier med retssager

De Konservatives københavnske sundhedsborgmester, Mogens Lønborg, truer nu samtlige medier med sagsanlæg, hvis de fejlagtigt omtaler den godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste, han har fået udbetalt for at passe sit arbejde i Borgerrepræsentationen.

Han er rasende over påstande om, at han i 2004 og 2005 - angiveligt i strid med reglerne - skulle have fået op imod 350.000 kroner i erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Kravet om erstatning skyldes, at Lønborgs politiske arbejde, indtil han for et år siden blev borgmestrer, forhindrede ham i at arbejde som fuldtidskonsulent - og dermed tjene den sum penge, han under normale vilkår ville have tjent.

»Jeg er nået til et punkt, hvor jeg overvejer et sagsanlæg mod de medier, der fastholder, at jeg ikke har holdt mig inden for reglerne,« skriver Mogens Lønborg i en pressemeddelelse, som Berlingske Tidende omtaler.

Det har ikke været muligt at få Mogens Lønborg til at sætte navne på de medier, han er vred på. Men til gengæld skriver han i pressemeddelelsen, at alle udbetalinger er foretaget helt efter bogen, og at ordningen om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er skruet sammen på en sådan måde, så det er op til den enkelte politiker selv at skønne, hvor høj en timesats kompensationen skal ligge på.

»Det vil sige, at man ikke kan få retningslinjer eller gode råd fra Borgerrepræsentationens sekretariat om, hvilket niveau satsen skal ligge på. Derfor har jeg dobbeltsikret mig mod at komme på kant med både juraen og den almindelige moralopfattelse. Jeg har lagt min timesats for kompensationen væsentligt lavere end den timesats, mine kunder betalte. Desuden besluttede jeg at afstå fra at kræve kompensation for andre tidspunkter end mellem 08.00 og 19.00, selv om jeg kunne have gjort det,« siger Mogens Lønborg.

Den særlige ordning, som Lønborg har gjort brug af, er ikke særlig udbredt i det kommunale Danmark, hvor de fleste modtager et fast honorar og enten bruger feriedage, går på nedsat arbejdstid eller selv betaler for arbejdsfriheden, når de skal deltage i kommunale møder.

Lønborgs problemer kunne helt være undgået, hvis man - som bl.a. Ritt Bjerregaard har foreslået - betalte kommunalpolitikere en anstændig løn, der stod mål med det arbejde og ansvar, som vi vælgere overdrager dem på valgdagen.

Kilde: Berlingske Tidende.

Ingen kommentarer: