mandag, december 04, 2006

Bloggere afslører fake blogger

Jeg faldt for nylig over bloggeren "Gus Jensen" der har oprettet en blog hos den islandske gratisavis Nyhedsavisen. Gus Jensen, der efter eget udsagn bor i husvognen "Lonely Rider" har kun blogget siden midten af november, men jeg belv overrasket over hvor godt og morsomt han rent faktisk skrev - men det var måske bare et tilfælde:

Gus Jensen skriver om sig selv:

"Jeg er 56 år og bor i Københavns Sydhavn. Jeg blev sgu desværre påkørt for et par år siden og derfor er jeg invalidepensionist. Før i tiden var jeg maskinist. Jeg har sejlet på de syv have og været aktiv i Sømændenes Forbund."

Men andre bloggere har åbenbart ligesom jeg undret mig over hvorfor dette skrive talent har været holdt skjult fra verden før nu, måske skyldes at det i virkeligheden er en af de ansatte journalister på Nyhedsavisen, der gættes på redaktionschefen Kasper Haugaard, der i virkeligheden er bag tasterne.
Som dokumentation kan man f.eks. læse dette indlæg om psykologer og selv vurdere om det er en sailor eller en mere sprogkyndig der har forfattet det, se evt. godt efter stavefejl.

Se blandt andet også:
Gus Jensens sande identitet
Gus "Loney Rider" Jensen ikke en ægte person

Der er i bund og grund ikke noget i vejen med at journalister eller andre skriver under pseudonymer, men det er nu alligevel en skidt udvikling når nu flere og flere medier har taget bloggen op som et medie hvor man kan ramme og aktivere den mere aktive del af målgruppen, både på DR, TV2 og selv på Nyhedsavisen har man set den slags dukke op, okay jeg indrømmer at det for de flestes vedkommende er lige så kønsløst og uden bid som David Owes plade, men lidt har da også ret.
Privatpersoner må i virkeligheden selv om at du skaber sig en figur på nettet de taler igennem, deres egen "Mr. Hat" på nettet, men at et nyhedsmedie gør det samme finder jeg i virkeligheden lidt spøjst når nu udviklingen går i retningen af mere dialog mellem rigtige mennesker fremfor den gammeldags envejskommunikation fra mediet til læsere/lyttere eller seere.

Om igen Nyhedsavisen!

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du er helt på vildspor.

DanskPol sagde ...

Det ville i så fald ikke være første gang. Til gengæld eksisterer jeg i virkeligheden.

Anonym sagde ...

Jeg synes også det er for dårligt, at Nyhedsavisens journalister skriver under dække. Det skader avisens troværdighed i den grad.

Anonym sagde ...

David, du påpeger selv med mellemrum, når vi journalister vinkler for skarpt eller skriver historier på et tvivlsomt grundlag.

Jeg synes, det rammer dig selv i nakken i dette indlæg. Din overskrift giver indtryk af, at noget rent faktisk er blevet afsløret.

Du og de andre bloggere, du refererer til, har mig bekendt ikke fremsat skyggen af dokumentation for påstanden om en om en fake blogger.

Ligegyldigt, hvor usandsynlig Gus Jensen måtte virke, kan du ikke påstå, at nogen har afsløret noget, når de blot har fremlagt en tvivl.

Om igen Garby ;-)

Med venlig hilsen

Per Thiemann
Journalist
Nyhedsavisen

Blog: avisen.dk/blogs/peth/default.aspx

Garby sagde ...

Ja, det er desværre nok rigtigt at jeg var en anelse hurtigt ude der. Men jeg mener at der er begrundet mistanke om at Gus Jensen ikke eksiterer i virkeligheden - men hvem der står bag er ikke opklaret. Nu er det også ligegyldigt, han er alligevel ikke sjov længere.