fredag, marts 02, 2007

Ministerium reklamerer for øl og sodavand

Bryggeriet Harboe og sodavanden Faxe Kondi får god reklame fra Transportministeriet i en animationsfilm, der skal vise, hvordan en eventuel bro mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt vil tage sig ud.

Transportminister Flemming Hansen (K) kæmper for tiden en hård kamp for at lukke en aftale om en fast forbindelse over Femern Bælt. I den forbindelse er der lavet en animationsfilm, der skal vise, hvordan en bro kommer til at se ud. I animationsfilmen kører lastbiler med tydelige logoer fra Faxe Kondi og Harboe på broen.

- Vi mener ikke, det er en offentlig myndigheds rolle at bringe reklame for private virksomheder, siger Agnete Sigurd, jurist i Forbrugerrådet, om filmen.

Den befinder sig på ministeriets hjemmeside og kan også bruges i fjernsynet, hvis tv-stationer ønsker at illustrere indslag om broen. På hjemmesiden tager ministeriet det fulde ansvar for filmen.

- Transport- og Energiministeriet har fået produceret en kort animationsfilm, der tager seeren med på en tur over broen over Femern Bælt, står der.

Ministeriet henviser til Sund og Bælt A/S, der står for den overordnede styring af broerne over Storebælt og Øresund og planlægningen af broen over Femern Bælt.

Markedsføringsloven slår fast, at en reklame skal fremstå på en måde, så den klart bliver opfattet som en reklame uanset dens form og medium. Det mener Forbrugerrådets jurist ikke, at Transportministeriet lever op til.

- De bør overholde de regler, der er på det øvrige marked, nemlig at fortælle hvornår det er en reklame, slår Agnete Sigurd fast.

Kilde: Ritzau.

Ingen kommentarer: