torsdag, februar 22, 2007

Timm Vladimir forlader Ulla Tørnæs ulandsprojekt

Skuespilleren Timm Vladimir var spydspids for Ulla Tørnæs omdiskuterede bistandsprojekt, hvor kendte skulle forklare almindelige danskere ulandsbistandens dilemmaer. Men nu forlader Vladimir projektet - og han smækker gevaldigt med døren.

Vladimirs farvel til projektet sker nemlig i protest mod regeringens ulandspolitik og udviklingsminister Ulla Tørnæs’ (V) håndtering af DR’s store indsamlingsshow i weekenden.

- Jeg hverken kan eller vil længere være med til at støtte regeringen og specielt Ulla Tørnæs i denne slet skjulte valgkampagne. Jeg er dybt uenig i deres måde at forvalte ulandsbistanden på, og jeg ser mig derfor nødsaget til at melde fra til Dilemma-projektet, siger Timm Vladimir til Politiken.dk

Vladimir var i første omgang positiv over, at regeringen i det stortopslåede DR-indsamlingsshow lørdag ville støtte kampen mod HIV og AIDS i Afrika med en halv milliard kroner, men senere fik han oplysninger, der gjorde ham vred.

- Dagen efter finder jeg ud af, at regeringen vil yde det bidrag ved at tage penge direkte fra ulandsbistanden og overføre dem til dansk erhvervsliv i den hellige gældssanering navn. Siden da har jeg været så rasende og ked af det, at jeg har måtte gentænke min medvirken i Dilemma-projektet, siger Timm Vladimir.

Han tog allerede beslutningen mandag, men har ventet med at offentliggøre sit syn på sagen, indtil hans afløser, Karen Mukupa, var blevet udpeget. I forvejen skal fitnesseksperten Charlotte Bircow, Christian Stadil fra tøjfirmaet Hummel og teaterdirektør Martin Miehe-Renard til Afrika i forbindelse med Dilemma-projektet. Også TV-værten Morten Lindberg (bedre kendt som Master Fatman) har valgt at springe fra Ulla Tørnæs’ omstridte bistandsprojekt.

Ulla Tørnæs har ikke haft stort held med særlig meget siden hun blev udviklingsminister, og hendes Dilemma-projekt har stadig til gode at få bare den mindste positive presseomtale.

Problemet er, at Tørnæs forpassede chancen for at droppe projektet, da de første kritiske røster begyndte at lyde, og spørgsmålet er, om hendes ministerpost efterhånden overhovedet hænger i en tråd eller om den er blevet klippet over, og Fogh blot venter til det strategisk rigtige tidspunkt at foretage en omfattende ministerrokade, hvor Tørnæs kan blive sendt tilbage til gruppen og en anden minister "på vej ud" kan overtage hendes junior-ministerium.


Kilde: Politiken.

Ingen kommentarer: